Dijagnostika u vozilima
Posto je tehnologija koja se koristi u danasnjim vozilima veoma komplikovana, postupak utvrdjivanja kvara je veoma komplikovaniji nego kod obicnih automobilskih motora. U tu svrhu je napravljen system za dijagnostiku kvara putem racunara. Taj sistem nosi naziv OBD (On Board Diagnose). Tokom dijanostikovanja ispravnosti automobile, svaka komponenta vozila se proverava posebno utvrdjenim postupkom. U slucaju neispravnosti neke komponente, OBD system ce to signalizirati vozacu paljenjem Check engine lampice na komandnoj table ili ce serviser koji radi dijagnostiku to moci da utvrdi putem dijanostickog uredjaja. Ovaj system ima svoju memoriju u koju belezi greske koje je pronasao, tako da serviser moze da pregleda sve greske koje je sistem prijavljivao I na taj nacin lako ustanovi kvar. Danas se u vozilima koristi OBD 2 sistem, koji je daleko savrseniji od OBD 1 sistema koji je pratio svega nekoliko parametara u vozilu. OBD 2 sistem je poceo da se primenjuje 1994./95. godine. , a kod dizela od 1997. godine.
Za komunikaciju izmedju ECU I dijagnostickog uredjaja se koriste tri protokola. Odredjivanje tipa protokola koji ce se koristiti se odredjuje pomocu pinova konektora.
• Protokol J1850 VPW koji koristi GM, korsti pinove 2,4,5 i 16
• Protokol ISO 9141-2 koriste proizvodjaci iz Evrope I Azije I Chrysler koristi pinove 4,5,7, 15 i 16
• Protokol J1850 PWM koji koristi Ford, koristi pinove 2,4,5, 10 i 16
Podaci koji se prenose su definisani SAE-1979 standardom.
Za komunikaciju izmedju OBD konektora I serisjkog porta PC-a se koristi adapter za dijanostiku vozila. Taj adapter ima programirani mikrokontroler koji u saradnji sa jos nekim komponentama omogucuje OBD konektoru da komunicira sa serijskim portom dijagnostickog uredjaja koji u sebi imaju program za emulaciju terminala.
Vozila koja imaju OBD system, imaju standardni konektor u blizini sedista vozaca, tj. mora se ispostovati SAE J1962 standard. Za komunikaciju sa racunarom se koristi RS232 konektor. Sto se tice cipova, za auto dijagnostiku je specijalno konstruisan ELM323 cip, dok se za napajanje koristi akumulator vozila.
Kodovi gresaka
Kod vozila se mogu pojavljivati I mehanicki I elektricni kvarovi. Uz pomoc dijagnostickog sistema se ti kvarovi mogu lakes ustanoviti I locirati. Kao veoma cest kvar se javlja otkaz nekih senzora. Kodovi se javljaju u vidu brojeva.
Softver I hardver za dijagnostiku
Da bi se dijagnostika uspesno izvrsila, potrebno je imati odgovarajuci softver I hardver. Jedan od najpopularnijih uredjaja za dijagnostiku je Visa V1. Komplet sadrzi uredjaj, kablove za povezivanje I disk sa softverom. Ovaj uredjaj moze da radi u dva rezima: VISA UNISCAN I VAG.
Rezim VISA UNISCAN
Uredjaj se u ovom rezimu konfigurise preko dva COM porta. Ovaj rezim se moze koristiti za vozila proizvedena do 2000. godine I podrzava 15 tipova vozila. Mogu se citati/bristi greske sistema, moze se vrstit uvid u modifikacije I adaptavije vozila I vrsiti live monitoring. Zahvaljujuci inovativnim dizajnom softvera, za otklanjanje kvarova je dovoljno pratiti samo uputstva koja program izdaje korisniku. Da bi se uspesno izvrsila operacija, iz padajuceg menije se mora izabrati tacna marka, model I godiste vozila.
Rezim VAG
U ovom rezimu VISA interfejs radi sa sledecim programima:
• Vag-Com (VW, Audi, Seat, Skoda, modeli do 2004.)
• Opel Tech, Opel AB COM, Opel OP COM (Opel dijagnostika do 2004.)
• BMW CarSoft I MB CarSoft (Mercedes I BMW dijagnostika do 2004.)
|