Kao što već znate, današnji automobili su opremljeni mnogim elektronskim sistemima koji imaju ulogu da povećaju bezbednost putnika u vozilu. Jedan od najkompleksnijih sistema je sistem elektronske kontrole stabilnosti (ESP).
Za početak da podsetim, da ovaj sistem ima ulogu da poboljša trakciju vozila, a nikako ne omogućava da se brže vozi kroz krivine ili po klizavom putu. Dakle, ovaj sistem samo pomaže vozaču da zadrži kontrolu nad vozilom.
Kako ESP funkioniše?
Princip delovanja ESP sistema se zasniva na tome što kočenjem pojedinih točkova, utiče na kretanje i zanošenje vozila. Kod preupravlajnja (situacija kada zadnji kraj izgubi prijanjanje i počne da klizi prema napred), koči spoljni prednji točak, a kada se javi podupravljanje (situacija kada se velikom brzinom uleti u krivinu, auto kasnije počne da koči pa se ulazi u krivinu široko jer tada na njega deluje centrifugalna sila), koči unutrašnji zadnji točak.
U sadejstvu sa ESP sistemom, je i ABS sistem. Pojedine verzije ESP sistema direktno utiču na rad motora tako što redukuju snagu motora dok ne prođe krizna situacija. Tokom normalne vožnje, ESP sistem samo vrši monitoring i ne mesa se u rad motora ili održavanje trakcije. Senzori ovog sistema prate zakrenutost točkova i celokupno ponašanje vozila. Na osnovu zakretanja upravljača, centralna jedinica ESP sistema upoređuje planiranu putanju vozila sa realnom putanjom i vrši intervencije u skladu sa trenutnom situacijom, dakle kada realna putanja odstupa od planirane. ESP sistem se aktivira prilikom naglih promena pravca kretanja,prilikom nailaska na klizavu površinu. Tada ESP procenjuje situaciju i određuje kojom će silinom delovati.
Efikasnost ESP sistema zavisi od kvaliteta kontakta sa podlogom. Ako je brzina velika a podloga klizava, ESP sistem neće baš mnogo uspeti da pomogne vozaču. Kod akvaplaninga, na primer, ESP neće biti od velike koristi zbg odsustva kontakta sa podlogom. Zakoni fizike se ipak ne mogu pobediti.
Vozač i i ESP
Budući da ESP sistem deluje i pre nego što situacija postane stvarno kritična, manje iskusni vozači mogu doći do utiska da su mnogo bolji vozači nego što jesu i kreću da se namerno upuštaju u kritične situacije. Uvek kada ESP sistem intervenise, na komandnoj tabli vozila se pojavi karakteristična lampica koja vozača obaveštava da je zbog lritične situacije, ESP morao da reaguje.
ESP sistem kod raznih proizvođača automobila
Ovaj sistem iz godine u godinu evoluira i napreduje, pa danas na tržištu postoji više verzija ovog sistema. Najnovije verzije su i najnaprednije i najskuplje pa su samim tim i rezervisane za automobile više klase. Kod nekih verzija ovog sistema, postoji mogućnost da se podesi kada će ESP odreagovati a isti se može i isključiti. Isključivanje ESP-a se preporučuje prilikom vožnje sa namonitiranim lancima za sneg, ili vožnji po dubokom snegu ili pesku. Jedan od sistema koji pomaže ESP-u u radu je i sistem za kontrolu trakcije (TCS).
Različite marke automobila ESP sistem drugačije i nazivaju. U spisku koji sledi, pogledajte kako glasi naziv ovog sistema za određenu marku vozila:
Acura: Vehicle Stability Assist (VSA)
Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC)
Audi: Electronic Stability Program (ESP)
Bentley: Electronic Stability Program (ESP)
BMW: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)
Bugatti: Electronic Stability Program (ESP)
Buick: StabiliTrak
Cadillac: StabiliTrak & Active Front Steering (AFS)
Chery Automobile: Electronic Stability Program
Chevrolet: StabiliTrak; Active Handling (Corvette only)
Chrysler: Electronic Stability Program(ESP)
Citroën: Electronic Stability Program (ESP)
Dodge: Electronic Stability Program (ESP)
Daimler: Electronic Stability Program (ESP)
Fiat: Electronic Stability Program (ESP) and Vehicle Dynamic Control (VDC)
Ferrari: Controllo Stabilità (CST)
Ford: AdvanceTrac with Roll Stability Control (RSC) and Interactive Vehicle Dynamics (IVD) and Electronic Stability Program (ESP); Dynamic Stability Control (DSC) (Australia only)
General Motors: StabiliTrak
Honda: Vehicle Stability Assist (VSA)
Holden: Electronic Stability Program (ESP)
Hyundai: Electronic Stability Program (ESP), Electronic Stability Control (ESC), and Vehicle Stability Assist (VSA)
Infiniti: Vehicle Dynamic Control (VDC)
Jaguar: Dynamic Stability Control (DSC)
Jeep: Electronic Stability Program (ESP)
Kia: Electronic Stability Control (ESC)' and 'Electronic Stability Program (ESP)'
Lamborghini: Electronic Stability Program (ESP)
Land Rover: Dynamic Stability Control (DSC)
Lexus: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
Lincoln: AdvanceTrac
Maserati: Maserati Stability Program (MSP)
Mazda: Dynamic Stability Control (DSC) (including Dynamic Traction Control)
Mercedes-Benz (co-inventor): Electronic Stability Program (ESP)
Mercury: AdvanceTrac
MINI: Dynamic Stability Control
Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE and Active Stability Control (ASC)
Nissan: Vehicle Dynamic Control (VDC)
Oldsmobile: Precision Control System (PCS)
Opel: Electronic Stability Program (ESP)
Peugeot: Electronic Stability Program (ESP)
Pontiac: StabiliTrak
Porsche: Porsche Stability Management (PSM)
Proton: Electronic Stability Program
Renault: Electronic Stability Program (ESP)
Rover Group: Dynamic Stability Control (DSC)
Saab: Electronic Stability Program (ESP)
Saturn: StabiliTrak
Scania: Electronic Stability Program (ESP)[65]
SEAT: Electronic Stability Program (ESP)
Škoda: Electronic Stability Program (ESP)
Smart: Electronic Stability Program (ESP)
Subaru: Vehicle Dynamics Control (VDC)
Suzuki: Electronic Stability Program (ESP)
Toyota: Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC)
Vauxhall: Electronic Stability Program (ESP)
Volvo: Dynamic Stability and Traction Control (DSTC)
Volkswagen: Electronic Stability Program (ESP)
Moze da se iskljuci, ali i tu imas jednu foru. Nikad prakticno ne moze da se iskljuci potpuno. Kada je iskljucen, on i dalje vrsi monitoring ali reaguje tek kada situacija postane krajnje opasna.
FAMAS ::Moze da se iskljuci, ali i tu imas jednu foru. Nikad prakticno ne moze da se iskljuci potpuno. Kada je iskljucen, on i dalje vrsi monitoring ali reaguje tek kada situacija postane krajnje opasna.
ako se ne varam ima nekih marki na kojima je moguce potpuno iskljuciti ESP (Ferrari,Lamobrghini itd).Barem mi se cini da je tako.E sad mozda gresim.
Pri tom da navedem da je Lexus otisao najdalje sa VDIM sistemom,koji moze (kad je kompletno ukljucen) da koriguje putanju vozila u toku voznje (dakle bukvalno okrece volan a da ni ne pita vozaca ).Na tom sistemu je postignut najveci stepen integracije i spada medju najkompleksnije tog tipa.
Da,da to znam.
Logicno.Mislim to,da je drugacija koncepcija.Hvala na odgovoru.Pa sta znam nisam upucen nesto u elektronsku opremu automobila.Delom zato sto me to ne zanima.Tako da stalno otkrijem nesto novo Ali daleko od toga da mi je sve to strano.Mnogo slicnih stvari ima i u mojoj struci.Ipak su odatle preuzeta mnogo resenja i inovacije koje su bitno uticale na razvoj automobilizma.Na kraju krajeva,ovaj forum sluzi da se nauci nesto.A ima nas ovde koji smo naucili da citamo zbog kola (sa samo cetri godine)