Izdavac: Microsoft Game Studios
Programer: Lionhead Studio
Zanr: Akcija, avantura, rpg
Datum izlaska: 17.maj 2011
Sadrzaj namenjen odraslima (krv, seksualni sadrzaj, konzumiranje alkohola, nasilje).
Platforma: PC,Xbox 360
Serijal koji je bio jedan od glavnih razloga za nabavku prvog Xboxa je nedavno dobio i treći deo. Molyneaux je, isto kao i za prethodni nastavak, obećavao kule i gradove, ali da li je ovaj put uspeo da to i ostvari? Ukratko - ne, nije, a pročitajte i zašto.
Fable je oduvek važio za igru sa pre svega bajkovitom atmosferom. Dok su drugi RPG naslovi pred vas stavljali kompleksna pravila i sistem razvoja lika od kojeg može glava da zaboli, Fable je akcenat radije stavljao na priču, na atmosferu i generalno na celokupan doživljaj. Tokom najave drugog dela, obećavane su zaista grandiozne stvari, a kada je igra dospela u ruke fanova, ispostavilo se da su autori ipak malo prevazišli svoje mogućnosti. Fable 2 je bila dobra igra, ali je generalni konsenzus publike da je preterano pojednostavljena. HUD je nestao. Igra vas je u svakom trenutku držala za ruke. Borbe su bile svedene na stiskanje jednog ili eventualno dva dugmeta. Ipak, oni koji su ove mane mogli da prevaziđu, zakoračili su u svet koji samo Lionhead zna da stvori.
Od dešavanja iz drugog dela prošlo je 50 godina. Albion je, pod upravom kralja - heroja koga ste vodili, osetno napredovao. U ovome leži i ključna razlika u odnosu na prethodnike - dok su prve dve igre bile obeležene netaknutom prirodom, zelenilom šuma i šarenim koloritom, Fable 3 predstavlja novi Albion. Era industrijalizma je tu, a sa njim su jarko zelene boje zamenjene sivilom smoga i zagađenosti. I ne samo to - vaši sunarodnici su ranije bili uvek veseli, raspoloženi za zabavu i bezbrižni, a ovaj put će vam već prva poseta Bowerstone-u prikazati najbitniju posledicu industrijalizma. Ljudi na ulicama su sada oličenje siromaštva, bede i opšteg nezadovoljstva prema svetu u kojem žive. Naslednik dobrog kralja samo doprinosi ovome - vaš lik iz prethodne igre je imao dva potomka. Za tron je izabran vaš stariji brat Logan, koji je vrlo brzo postao poznat kao tiranin koji će uraditi sve da bi povećao sopstveno bogatstvo. Magija i biblioteke su zabranjene. U fabrikama rade deca. Policija nemilosrdno izvršava naredbe kralja. Kulminacija ovoga je da vi, kao glavni protivnik Loganovom režimu, posle jedne razmirice bivate prognani iz dvorca. Svrgnuti Logana i vratiti Albion na staru slavu postaje vaš glavni motiv. Srećom, niste jedini u ovome, jer Albion ima vrlo aktivni pokret otpora, koji u vama vidi novog heroja kraljevstva i šalje vas širom sveta da oko sebe okupite vojsku sačinjenu od raštrkanih naselja, čije su vođe spremne da učestvuju u revoluciji, ako im zauzvrat obećate da ćete im pomoći kada tron bude vaš. Poseta dalekom gradu Aurora otkriva još mračniju istinu - Albionu preti zlo koje vreba stotinama godina. Pustinje oko Aurore su postale opasne, jer je Crawler pokrenuo svoje vojske, i u narednih godinu dana će poraziti ceo Albion. Osveta Loganu time postaje sekundarni cilj, jer Albion bez adekvatnog kralja nema šanse da preživi iznenadni napad.
Zaplet jeste interesantan, ali šta je sa ostatkom igre? Molyneux je i za treći deo obećavao svašta (ne u istoj meri kao sa drugim delom, doduše), ali fanove najviše interesuje šta je izmenjeno, da li su propusti ispravljeni i uopšte šta ima novo? Ako je Fable 2 predstavljao evoluciju žanra, onda se i treći deo može računati kao logičan korak dalje. Mnogi su dvojci (ali i celom serijalu) zamerali što je previše pojednostavljen da bi se računao kao RPG naslov. I šta je urađeno po tom pitanju? Da li je možda RPG elemenat malo produbljen? Da li je izbor oružja i/ili magija proširen? Da li se može reći da je Fable 'odrastao' i da se okreće prema ozbiljnijoj publici? Naravno da ne. Zapravo, uglavnom je urađeno suprotno od navedenog. Umesto da se Fable učini komplikovanijim, sve ono što je predstavljalo ikakvu prepreku jednostavno je uklonjeno. Prvi Fable je možda čak bio i najbliže onome što bi se smatralo kao klasični akcioni RPG - imao je interfejs sa indikatorima za health i manu, skupljali su se experience poeni i razvijali likovi po vašem ukusu... Nastavak je jednostavno veći deo svega toga smatrao viškom. Interfejs je nestao. Experience poeni su ostali, manje-više. I najgore od svega, uvedena je opcija koja vas tačno navodi kuda treba da idete, jer ne daj Bože da uposlite mozak i sami procenite gde se nalazi sledeći quest. Kao što smo rekli, u ovom smislu je Fable 3 svakako evoluirao - interfejs je i dalje odsutan, i isto tako je ovaj put odsutan i sistem experience poena. Jedino što možete da razvijate su oružja, i to tako što svaki ima posebne uslove, npr. da pištoljem koji nanosi dodatnu štetu zombijima (odnosno Hollow Man-ovima) ubijete njih 300, ili da sa njim ubijete 250 bilo kojih neprijatelja u dnevnom svetlu. Ispunjavajući ove uslove oružje će dobiti star level (maksimalno pet) i time i bonus na štetu koju nanosi. Oružja su podeljena na kategorije (mačevi, maljevi, puške i pištolji), a osim što se mogu ojačati, ona menjaju i svoj izgled u odnosu na to što radite tokom igre. Drugi, a ujednom i glavni način unapređivanja vaših mogućnosti je Road to Rule, koji predstavlja vaš put od heroja-početnika do kralja (ili kraljice) Albiona. Za svaki završeni quest, za svakog ubijenog neprijatelja i za svaku interakciju sa drugim likovima dobijate Guild Seal-ove, koji su zamenili experience poene. Kako napredujete kroz igru, Guild Sealovima otvarate kovčege koji vam daju nove magije, odeću, opcije za interakciju, jača oružja, veću zaradu za poslove i slično. Sistem je interesantan i daje dovoljno mogućnosti za razvoj lika, ali treba obratiti pažnju da je za otvaranje svih kovčega potrebna enormna količina Sealova, pa ih treba trošiti na one stvari koje najviše koristite. Socijalni aspekt je ostao isti - i dalje se možete venčati, imati decu i kupovati nekretnine, s tim što ovaj put ne možete birati da li hoćete da plešete sa nekim ili da ga izvređate, već će vam se opcije ponuditi nasumice od onoga što vam je dostupno.
Fable 3Centralni deo igre jeste vaše napredovanje od nepoznatog heroja do trona Albiona. Fable 3 je zamišljen kao kombinacija dve igre, zapravo - prvi deo liči na ono što ste i očekivali od Fable-a, a drugi deo počinje kad se domognete trona. Pošto je do frontalnog napada od strane Crawlera ostalo godinu dana, na vama je da sakupite dovoljno para da biste finansirali dovoljno jaku vojsku, koja će Albion odbraniti od napada. Što više para sakupite, to ćete veći deo stanovnika spasti U teoriji, ovo je jako zanimljiva ideja koja igri može doneti potpuno nov momenat. U praksi, naravno, to nije tako. Drugi deo igre se svodi na donošenje serije odluka o tome hoćete li potrošiti pare na obećanja koja ste doneli vašim saborcima ili, na primer, na obnovu biblioteke ili sirotišta i time popraviti svoj imidž, ali i smanjiti količinu preko potrebnog zlata. Budžet Albiona vam stoji na raspolaganju i možete iz njega podići, ali i uložiti proizvoljni iznos kad god hoćete. Da li ćete napuniti svoje džepove, a Albion ostaviti na cedilu? Hoćete li ispuniti svoja obećanja narodu ili ih ignorisati, ali time sakupiti više novca za njihovo spasavanje? Sve ovo zavisi od vas, ali nije ni blizu toliko interesantno koliko zvuči. Ceo ovaj sistem je implementiran tako što ćete stiskati A za pozitivan odgovor i trošenje para, a B za negativan odgovor i štednju. Ovakvih odluka ćete doneti petnaestak, posle čega sledi konačan obračun sa Crawlerom. Dobro, simulacioni deo igre je zanemaren, barem je kulminacija igre dostojna serijalu kakav je Fable, zar ne? Ne, nažalost. Završni deo igre traje desetak minuta i sastoji se od provlačenja kroz ruševine Bowerstone-a i borbom protiv glavnog neprijatelja koja se, kao i svaka druga borba u igri, svodi na besomučno stiskanje dugmadi za napad i za evade. Malo je reći da je kraj igre antiklimaktičan i ostavlja utisak da je zbrzano.
Fable 3Dakle, računica izgleda ovako: desetak sati Fable-a na koji smo navikli, sa nekolicinom kreativnih i zanimljivih nivoa kao što su deo igre koji se odvija u pustinjama Aurore ili borba protiv Hollow Man napada uz pomoć topa, dodatnih dva sata za celokupan drugi deo igre i eventualno još 15 minuta za finale. Lionhead Studios izgleda da smatra da se 12 sati igre pravilno deli na delove od 10 i dva sata, iz nekog razloga. Jedini način da vam se Fable 3 zaista svidi jeste da ste ili svakako fan serijala i da vas baš briga za preterano pojednostavljivanje, ili eventualno tražite igru uz koju ćete se odmoriti posle drugih igara koje su vas zamorile težinom ili kompleksnim zagonetkama i sistemima borbe i napredovanja kroz nivoe. Fable 2 je bio negde u sredini što se jednostavnosti tiče, a Fable 3 bukvalno može i vaš brat od pet-šest godina da igra bez ikakvih problema. Na vama je da procenite koliki problem to vama predstavlja. Daleko od toga da je Fable 3 loša igra, ali ne cilja na istu publiku kao najveći deo drugih igara.
Ako nista drugo vredi odigrati igru bar zbog prvog dela i njenog duha.