offline
- dekao
- Moderator foruma
- Dejan Trajković
- Realist painter
- Pridružio: 06 Apr 2006
- Poruke: 3602
- Gde živiš: Somewhere in time
|
Kada sam prvi put imao priliku da gledam seriju Kuda idu divlje svinje bio sam još dečak. Na stranu što sam bio zbunjen izostankom divljih svinja iz serije, ali izostanak partizana pa čak i Nemaca mi nikako nije išao u glavu, s obzirom da je serija sa ratnom tematikom.
Sada, posle više od tri decenije, rešio sam da ponovo odgledam celu seriju, i ostao sam zapanjen! Kako su uopšte uspeli da u ono vreme (1971.) snime i emituju na državnoj televiziji ovako nešto (Citat iz serije: "Partizani kolju", "Ah, svi kolju"). Negde sam pročitao da je Miroslav Krleža uveliko zaslužan za snimanje jer je lobirao za seriju, a da je za dobijanje dozvole za emitovanje izvedena mini diverzija tako što je na cenzorsku kontrolu poslata najbenignija epizoda. I tako su, vijugavim putem, “svinje” stigle na televiziju.
Iako je radnja smeštena u ratno vreme (okolina Zagreba 1941-43.), rat je samo pozornica za seriju u kojoj je glavna tema sukob dveju švercerskih bandi, jedne predvođene Crnim Rokom, a druge Verigom, koje se bore za prevlast nad trgovinom deficitarnom robom u Zagrebu i okolnim mestima.
Serija je vizuelno veoma moćna, sumorna ratna atmosfera prožeta strepnjom i apatijom izvanredno je dočarana depresivnim pejzažima močvara, separacija šljunka, gliništa, nasipa, gde se odvija dobar deo radnje. Drugi plan scena koje se dešavaju napolju je uvek zamagljen, gotovo akvarelan. Utisak je dodatno pojačan saundtrekom koji je veoma često samo graktanje vrana. Rađena je u crno-beloj tehnici za koju nisam siguran da li je pitanje izbora ili nužde, ali je svakako pun pogodak. Na momente me podsetila na najbolja film-noar ostvarenja, i to ne samo zbog crno belog snimka. Glavni likovi su antiheroji, tipični junaci film-noara, muzika koja dočarava napetost i gotovo stripska kostimografija. Crni Rok i njegova braća izgledom se razlikuju od ostalih likova, oni imaju frizure iz šezdesetih, garderoba im je takođe modernija nego što je kod ostalih, a posebno se izdvaja likom sam Crni Rok koji nosi crnu kožnu pilotsku jaknu, crni šešir i naočare za sunce. Tu sličnost sa stripom je izgleda primetio još neko mnogo pre mene, pa se davnih osamdesetih pojavio i strip Crni Roko rađen po seriji. Imao sam sreće da sam nekada držao u rukama prvu svesku Crnog Roka, ali strip nije doživeo ni delić slave serije.
Ljubiša Samardžić ne spada u moje omiljene glumce, ali mu se ovde nema šta zameriti. Izneo je lik Crnog Roka i dao mu je prepoznatljivost. Ipak, na mene je mnogo jači utisak ostavio izvanredni Fabijan Šovagović koji je maestralan u ulozi žandarskog kapetana Mileta Vrbice. Miletova ideologija je preživljavanje u teškim vremenima. On šuruje sa Rokom, sa policijom, sa Nemcima i sa svakim sa kim je to potrebno, onoliko koliko je potrebno. Sklon je piću pa vreme uglavnom provodi u kafani i patroli između kafana.
Kuda idu divlje svinje danas ima kultni status. Sa savremenim tehničkim mogućnostima potencijalni rimejk bi bio verovatno pun pogodak, ali sumnjam da bi bilo koja balkanska produkcija bila sposobna da to uradi na valjan način.
|