Mali saveti pri izradi Internet prezentacije

1

Mali saveti pri izradi Internet prezentacije

offline
  • Pridružio: 29 Mar 2006
  • Poruke: 2215
  • Gde živiš: in the heart of the city

Mali saveti pri izradi Internet prezentacije

Još uvek nisu zvanično utvrđeni standardi prema kojima je jedna prezentacija dobra, ali su se u praksi iskristalisali određeni kriterijumi koji prezentaciju čine dobrom, odnosno prilagođenom korisnicima. Ona treba da unapredi poslovanje, pa na nju treba gledati kao na način komunikacije sa potrošačima. Neke od stvari na koje bi trebalo obratiti pažnju pri izradi prezentacije su sledeće:

Brzina učitavanja
Brzina učitavanja strane predstavlja vreme potrebno da posetilac pri brzini od 28800 bps učita početnu stranicu prezentacije. Iako danas mnogi imaju brzi pristup Internetu, važno je uvek imati na umu i ovu najnižu granicu. Ustanovljena je nedvosmislena povezanost između brzine učitavanja stranice i procenta odustajanja potencijalnih posetilaca. Naime, prema istraživanju koje je sprovela BCG (Boston Consulting Group), najmanji broj potencijalnih posetilaca, svega 7% njih, odustaće od pregleda strane ukoliko je za njeno učitavanje potrebno 7 i manje sekundi; 30% njih odustaće ukoliko je to vreme iznosi 8 sekundi a čak 70% odustaće ukoliko potrebno vreme iznosi više od 12 sekundi. Da bi se izbeglo nepotrebno dugo učitavanje stranica, preporučljivo je izbegavati preterano korišćenje gif i jpg datoteka ili svođenje istih na optimalni nivo. Takođe je preporučljivo redukovati broj boja (slike mogu lepo izgledati čak i kad sadrže paletu od svega 16 boja) ili jednostavno izbegavati velike slike. Trebalo bi ograničiti Home Page na 20kb i izbegavati veliki logo ili animacije. Bolje je taj prostor iskoristiti za pružanje korisnih informacija, jer jedna prezentacija i treba da služi upravo za to.

Navigacija
Lakoća navigacije (ona može biti linearna i nelinearna a ove vrste koriste se u zavisnosti od toga koji je cilj prezentacije) je vrlo važna i potrebno je da sadrži pristup ključnim oblastima prezentacije na svakoj strani kao i da korisnik može da dođe do željene strane uz pomoć najviše tri klika mišem.

Preglednost
Prezentacija bi trebalo da bude što preglednija. Preporučljivo je izbegavati polazne stranice koje se "skroluju u nedogled". Iako su posetioci stranice željni informacija, većina njih neće istu isčitavati do kraja. Home page ne bi trebalo da bude duža od 3 veličine 14" monitora. Mnogo je korisnije, umesto predugog Home page-a, posetiocima ponuditi linkove ka drugim stranicama.

Funkcionalnost vs dizajn
Obratiti pažnju na funkcionalnost ali i na dizajn. Izgled Web prezentacije treba vizuelno i profesionalno da odražava prirodu prezentacije. Svaka prezentacija može biti funkcionalna, međutim, uspešna prezentacija ima i izuzetno atraktivan izgled, koji ostavlja na posetioce utisak da je reč o nečemu zaista kvalitetnom.

Jezički stil i kvalitet informacija
Profesionalno urađena Web prezentacija treba posetiocima da pruži informacije na običan, svima prepoznatljiv način. Potrebno je obratiti pažnju na jezički stil i kvalitet informacija koje se posetiocima pružaju. One uvek moraju biti proverene. Takođe, treba obratiti pažnju i na pravopisne greške. Postoji ogroman broj sajtova koji sadrže greške ovog tipa. Izgled teksta govori o profesionalnosti (ili nedostatku iste), obraćanju pažnje na detalje i težnji ka stalnom poboljšanju.

Grafika, tipografija i boje
Potrebno je izjednačiti grafiku, tipografiju i boje. Ipak, pri izradi prezentacije potrebno je obratiti pažnju i na korišćenje boja (zbog različite simbolike na različitim područjima) i fontova (potrebno je koristiti što pristupačnije fontove radi sigurnosti da će svi korisnici biti u mogućnosti da jasno vide tekst).

Nove tehnologije
Iako su mogućnosti dizajniranja postale praktično neograničene, ipak je preporučljivo smanjivanje multimedijalnih efekata na minimum, i to iz više razloga: korišćenjem puno grafičkih elemenata smanjuje se prostor koji bi mogao biti upotrebljen za informativni sadržaj; mnogo boja može odvući pažnju posetioca sa sadržaja koji je za njega zaista bitan; puno zvuka, animacija i grafike će usporiti učitavanje stranice što, kao što je ranije navedeno, može navesti potencijalne posetioce da odustanu od pregleda određene prezentacije. I na kraju, što je novija tehnologija upotrebljena, to će biti manja brojnost publike jer nisu svi korisnici u mogućnosti da koriste novu tehnologiju čim se ona pojavi.

Ažuriranje
Preporučljivo je stalno osvežavanje sadržaja, tj. ažuriranje. To posetioce prezentacije navodi na to da se iznova vraćaju znajući da ih tu svaki put čeka nešto novo i interesantno.

Cookies
Samo jednom tražiti dozvolu od posetioca za postavljanje cookies-a. Cookies (kolačići) omogućavaju kvalitetnije opsluživanje posetioca, ali veliki broj Internet korisnika smatra da oni ugrožavaju njihovu privatnost pa ih zato nikako ne treba "gnjaviti", dovoljno je samo jednom tražiti njihovu dozvolu.

Dobro došli
Izbegavati fraze poput "Dobro došli na naš sajt" kao i ponavljanje imena firme i preterano hvalisanje. Home Page, kao i sve ostale stranice sajta, treba da počinje tekstom koji je provokativan, privlačan i šalje poruku o sadržaju koji se nalazi na sajtu. Naslovi, odnosno uvodni tekstovi, treba da govore posetiocu šta je to što on dobija ukoliko pročita ponuđeni sadržaj.

Mi vs Vi
Izbegavati preteranu upotrebu reči kao što su "mi, nas, ja, moj" kao i naziva firme. Ove reči odbijaju posetioce. Daleko je preporučljivije umesto njih koristiti reči kao što su "vi, vama". Na jednom sajtu bi trebalo na svaku "mi" zamenicu da dođe bar 4-5 "vi" zamenica.

O nama
Na Home page-u nikako ne bi trebalo da se nalaze podaci o firmi, njenoj lokaciji ili vlasniku. Ovakve podatke bi trebalo staviti u posebnu sekciju, "O nama" (About Us) pa će takve podatke čitati samo oni posetioci koje to stvarno zanima. Nema potrebe da se takva vrsta informacija nađe na Home page.

Web nagrade
Takođe bi trebalo izbegavati logoe i banere koji predstavljaju dobijene Web nagrade. Većina ovih nagrada je sumnjivog kredibiliteta i posetiocima ne znače mnogo. Nemaju nikakvu praktičnu svrhu, a s obzirom na to da samo zauzimaju mesto na stranici, daleko bolje bi bilo iskoristiti za informacije koje će posetiocima zaista i značiti.

Brojači poseta
Trebalo bi izbegavati brojače poseta. Ovakve stvari su odavno izašle iz mode a često nerviraju i odvlače pažnju. Takođe, brojači su naročito postali beskorisni pošto većini posetilaca zaista nije bitno kolika je navodna posećenost sajta na kojem se nalaze.

Eksterni linkovi
Na Home page-u bi trebalo izbegavati eksterne linkove. To je isto kao kada bi se u kancelariji ili prodavnici nalazila vrata koja vode do konkurencije. Ako linkovi već moraju da postoje, trebalo bi da se nalaze na stranici koja je "zakopana" duboko unutar sajta, tako da će posetioci dok dođu do nje već pogledati najbitnije stranice.

Neispravni linkovi
Ukoliko na prezentaciji postoje linkovi, potrebno je redovno proveravati njihovu ispravnost. Neispravni linkovi odaju utisak neprofesionalnosti vlasnika sajta i nerviraju posetioce.

Kontakt
U koliko na prezentaciji postoji stranica o kontakt adresama, a već je postalo potpuno nezamislivo da ne postoji, obavezno je davati potpune informacije o kontakt adresama i osobama. Posetioci moraju, pre svega, verovati izvoru. To se ne može postići ukoliko se kompanija trudi da ostane anonimna. Iz tog razloga preporučljivo je: umesto poštanskog faha koristiti ulicu i broj; umesto voice mail-a ostaviti broj svog telefona; navesti i broj faksa kao i ime kontakt osobe. I obavezno napisati svoju e-mail adresu, a ne e-mail svog webmastera. Ukoliko vam se neko obrati putem mail-a, preporučljivo je odgovoriti u što kraćem roku. U suprotnom, osoba koja vas je kontaktirala smatraće vas neprofesionalnim.

Slike koje nedostaju
Izbegavati slike koje nedostaju. Nije redak slučaj da se čak i na sajtovima Web profesionalaca dešava se da se umesto slika pojavi samo prazan prostor.

Under Construction/U fazi izrade
Preporučljivo je prijaviti prezentaciju pretraživačima ali to nikako ne činiti ukoliko ona nije potpuno gotova. Na jednom profesionalnom sajtu nikako ne bi smelo da se nađe obaveštenje kao što je "Under Construction"/"U fazi izrade" ni na jednoj stranici. Mali broj posetioca će se kasnije vratiti ukoliko vidi obaveštenje ovog tipa, te je zato bolje nemati stranicu nego je imati nezavršenu. Od kakve je koristi ona posetiocu, osim što ga nervira i troši njegovo vreme? Svaka stranica koja se nalazi na sajtu mora da ima neku svrhu.

Browseri
Mogućnosti Internet čitača (browsera) se razlikuju zato je potrebno prezentaciju prilagoditi svim čitačima. Takođe je neophodno proveriti kako prezentacija izgleda pri kojoj rezoluciji ekrana.

FAQ
Veoma je važno identifikovanje najčešćih pitanja koja posetioci postavljaju. Preporučljivo je da se na prezentaciji nalazi i posebna stranica pod nazivom FAQ (Frequently Asked Questions) sa odgovorima na takva pitanja kako bi se u startu eliminisale sve standardne nedoumice posetilaca.

Mapa sajta
Ukoliko, i pored najbolje navigacije posetioci ipak imaju problema, preporučljivo je ponuditi im mapu sajta kako bi lakše pronašli ono što ih zanima. Ovo je posebno važno ukoliko navigacija na prezentaciji nije najbolje regulisana.

Višejezičnost
Preporučljivo je da se osim nacionalnog jezika upotrebi bar još i engleski jer će u suprotnom broj korisnika biti ograničen samo na nacionalne.

Originalnost
Ne kopirati sadržaj sa drugih Web lokacija. Tako se može bez razloga prekršiti zakon o autorskim pravima, a uvek je bolje biti originalan.

Help
I na kraju, ukoliko posetioci ne razumeju neki od servisa koje sajt nudi, potrebno je pružiti im pomoć pa je preporučljivo da isti sadrži stranicu koja ima ovu svrhu.

autor: neprilagodjena
literatura: razni sajtovi i knjige



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • SSpin 
  • Saradnik foruma
  • Pridružio: 09 Dec 2004
  • Poruke: 6488
  • Gde živiš: Nis -> ***Durlan City***

Svaka pohvala za ovo.
Meni kao 'pocetniku' u svetu web dizajna, ovo ce mnogo sluziti!

Respect neprilagodjena Wink



offline
  • Peca  Male
  • Glavni Administrator
  • Predrag Damnjanović
  • SysAdmin i programer
  • Pridružio: 17 Apr 2003
  • Poruke: 23211
  • Gde živiš: Niš

neprilagodjena ::Home page ne bi trebalo da bude duža od 3 veličine 14" monitora.
Ovo MC ne postuje, kako da strpam tolke forume na 3 mala ekrana Smile

offline
  • Pridružio: 29 Mar 2006
  • Poruke: 2215
  • Gde živiš: in the heart of the city

MC je forum, a ovo se odnosi na drugu vrstu sajtova. Wink

offline
  • Pridružio: 27 Jan 2007
  • Poruke: 24

Pohvale za trud i tačnost.

offline
  • Pridružio: 25 Jan 2005
  • Poruke: 525
  • Gde živiš: beograd

Neka moja iskustva i zapazanja zapazanja:

- za tekstove i sadrzaj sajta ne koristite Times fontove, vec neke "cistije" (najbolje Verdana, Arial)

- ne koristiti fontove iznad velicine 12 (osim za neke heading-e ...)

- ujednacite kolorni tonalitet sajta

- pravite vector flash banere, reklame, headere... (bolji su od gifova i teskih flash-eva punih hi-res slika, i mnoogo se brze ucitavaju)

- templati su genaralno OK. Samo se potrudite malo da sajt ne izgleda bas isto kao i template koji ste skinuli.

- ne koristite tzv. photoshop style. On se sastoji od stranice kompletno uradjene u photoshopu koja je slajsovana na desetine malih slicica koje kasnije (sa vise ili manje uspeha) pakujete u Dream-u

Moja vecita dilema: Da li raditi Fixed Width ili Autostrech stranice?
Elem, nesto najgore sto moze da vam se desi dok pregledate neki sajt je horizontalni skrol odnosno neprilagodjena sirina prezentacije.

Kada radimo sajt mi ne znamo da li ce se on browsovati na nekom 17'' monitoru 1024 x 768 rezolucije, ili na 800 x 600 na 15''-ici ili mozda na...

Ja generalno radim Autostrech stranice minimalne sirine 740 piksela, medjutim kada sam te sajtove otvarao kod ortaka na 21" izgledali su previse "tanko" i prazno.

Nekako je lakse napraviti stranicu fiksne sirine jer kada krenem da ubacujem tabele i celije u autostrech sajt sve se nekako pretumba, poremeti, pa jos stalno zahtevanje i ubacivanje spacer-a.

Bilo bi zanimljivo procitati i neka vasa iskustva

offline
  • Pridružio: 30 Sep 2006
  • Poruke: 165
  • Gde živiš: Beograd, Cp6uja

Hvala za ove odlicne predloge i sugestije,od velike je pomoci, u planu mi je da uradim neke sajtove za sebe pa ce mi bas dobro doci...

offline
  • eca  Female
  • Zaslužni građanin
  • Pridružio: 24 Feb 2007
  • Poruke: 631

Very Happy

Jos par sitnica:

- Na stranama gde dominiraju drecave boje niko se ne zadrzava dugo.

- Previse animacija (znate ono kad istovremeno jedno trepce, drugo trci, trece rotira...) zamaraju oci i rasteruju goste.

- Predugi tekstovi smaraju i retko ko ih cita. Crying or Very sad Bolja varijanta su kraci tekstovi filovani slicicama koje privlace paznju.

offline
  • Pridružio: 29 Mar 2006
  • Poruke: 2215
  • Gde živiš: in the heart of the city

eca ::Very Happy
- Predugi tekstovi smaraju i retko ko ih cita. Crying or Very sad

A to je nešto na moju adresu? Embarassed
Ne može kraće, i ovako sam pola izbacila. Wink

offline
  • eca  Female
  • Zaslužni građanin
  • Pridružio: 24 Feb 2007
  • Poruke: 631

Neprilagodjena Wink , pogresno si me shvatila, nije na tvoju adresu. Tvoja uputstva su super! Very Happy

Ali ljudi cesto raspale takve hvalospeve o sebi i svojim firmama da to mora da otera sa te strane svakog normalnog, a da pri tome o proizvoima koje bi da prodaju nema dovoljno podataka.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1177 korisnika na forumu :: 33 registrovanih, 9 sakrivenih i 1135 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 357magnum, A.R.Chafee.Jr., anta, Atomski čoban, bojcistv, cavatina, draganca, Drakce65, drimer, hvost, hyla, ivan1973, Jakov01, laki_bb, Lucije Kvint, Marko Marković, Metanoja, Milos ZA, mkukoleca, nebkv, Neutral-M, oldtimer, pape, Petarvu, prekodrinski, RED4G-304, Romibrat, tubular, vaso1, vathra, vladaa012, voja64, šumar bk2